هوش مصنوعی ChatGPT
هوش مصنوعی ChatGPT چیست؟ همه چیز درباره چت جی پی تی

هوش مصنوعی ChatGPT چیست؟ [جامع ترین مقاله درباره ChatGPT]

به تازگی تیم Open AI یک هوش مصنوعی پاسخگوی سوالات طولانی به نام ChatGPT را معرفی کرده است تا به سوالات پیچیده به صورت مکالمه پاسخ دهد. ChatGPT یک فناوری انقلابی است و آموزش داده شده است تا بفهمد سوالی که انسان آن را مطرح کرده است، چه معنایی دارد.

از زمان راه اندازی Chatgpt در نوامبر 2022، صحبت‌های زیادی در مورد آن وجود داشته است. این “چت هوشمند” حتی شکاک‌ترین افراد را نیز شگفت زده کرده است. حتی بسیاری از کاربران از توانایی آن در ارائه پاسخ‌های با کیفیت انسانی واهمه دارند و حس می‌کنند که ممکن است در نهایت  Chatgpt این قدرت را داشته باشد که شیوه تعامل انسان با رایانه‌ها را مختل کند و نحوه بازیابی اطلاعات را تغییر دهد. در این پست به نحوه عملکرد Chatgpt و نحوه استفاده از آن در پروژه‌های خود خواهیم پرداخت.

chatgpt چیست؟

به زبان عامیانه، ChatGPT یک چت ‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند به هر سوالی پاسخ دهد. به بیان فنی‌تر ChatGPT یک چت بات مبتنی بر مدل زبانی بزرگ است که بر اساس GPT-3.5 توسعه یافته است و به عنوان یک مدل زبان مولد تعریف می‌شود. مدلهای زبانی بزرگ کلمه بعدی را در یک سری یا دنباله از کلمات پیش بینی می‌کنند. در ادامه یک لایه آموزشی تحت عنوان یادگیری تقویتی با بازخورد انسانی (RLHF) اضافه می‌شود که از بازخورد انسانی برای کمک به ChatGPT برای یادگیری توانایی پیروی از دستورالعمل‌ها و ایجاد پاسخ‌های رضایت ‌بخش برای انسان استفاده می‌کند.

با این حال در عمل ChatGPT به عنوان یک چت هوش مصنوعی شناخته شده است که برای ایجاد مکالمات طبیعی طراحی و آموزش داده شده است. این هوش مصنوعی توانایی قابل توجهی در تعامل در قالب گفتگوی محاوره ای و ارائه پاسخ‌هایی دارد که می‌تواند به طرز شگفت آوری انسانی به نظر برسد.

Chatgpt توسط چه کسانی ساخته شده است؟

همانطور که گفتیم، Chatgpt متعلق به شرکت تحقیقاتی Open AI است. این شرکت در سانفرانسیسکو در سال 2015 توسط سام آلتمن، ایلان ماسک، گرگ براکمن، ایلیا سوتسکور و وویچ زارمبا تاسیس شد. مایکروسافت شریک و سرمایه گذار این شرکت به مبلغ یک میلیارد دلار است. آنها به طور مشترک پلتفرم هوش مصنوعی Azure را توسعه دادند.

اگر در حوزه هوش مصنوعی و به ویژه پردازش تصویر فعالیت داشته و یا با فناوریهای به روز آن آشنا باشید، احتمالا DALL·E را می‌شناسید. یک مدل یادگیری عمیق است که تصاویر را از دستورالعمل‌های متنی تولید می‌کند و Open AI سازنده این ابزار است.

کاربرد Chatgpt

شاید این سوال برایتان مطرح شده باشد که Chatgpt چه کاربردهایی دارد؟ برخی از کاربردهایی که می‌توانید برای آن‌ها از Chatgpt استفاده کنید در زیر معرفی شده است:

  • با ChatGPT می‌توانید متن‌های معناداری را در طیف وسیعی از سبک‌ها، موضوعات و زبان‌ها ایجاد کنید. علاوه بر این، می‌توان خلاصه اخبار، توضیحات محصول یا داستان را تولید کرد.
  • به لطف این ابزار، می‌توان مشکلات را تجزیه و تحلیل کرد و راه حل یا پاسخ به سوالات را تولید کرد.
  • از Chatgpt می‌توان برای ایجاد پاسخ‌های مناسب و سازگار برای یک چت بات در طیف وسیعی از زمینه‌ها استفاده کرد.
  • می توان از آن برای ایجاد پست‌ها و پیام‌های جذاب برای شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد.
  • با Chatgpt می‌توانید گزارش ها، ایمیل‌ها و سایر محتواها را برای برنامه‌های کاربردی تولید کنید.
  • به لطف Chat GPT ، می‌توان مجموعه داده‌های بزرگ را تجزیه و تحلیل کرد و اطلاعات ارزشمندی را از آنها استخراج نمود.

Chatgpt چگونه کار می‌کند؟

عنوان Chat GPT مخفف عبارت Generative Pre-Training Transformer یا یک مدل زبان مولد بر اساس معماری «ترانسفورماتور» است. این مدل‌ها قادر به پردازش حجم زیادی از متن و یادگیری از طریق پردازش زبان طبیعی هستند. مدل GPT-3، به ویژه، 175 میلیارد پارامتر اندازه دارد و آن را به بزرگترین مدل زبانی تبدیل می‌کند که تا کنون آموزش دیده است.

برای کار کردن، Chatgpt باید روی مقدار زیادی متن “آموزش” داده شود. به عنوان مثال، مدل GPT-3 بر روی مجموعه متنی آموزش داده شد که شامل بیش از 8 میلیون سند و بیش از 10 میلیارد کلمه بود. از جملات این متن، مدل یاد می‌گیرد که وظایف پردازش زبان طبیعی را انجام دهد و متن منسجم، معنادار و خوانایی را تولید کند. هنگامی که مدل به خوبی آموزش داده شد، می‌توان از آن برای پرسش و پاسخ استفاده کرد. همچنین گفتیم که برای آموزش از یادگیری تقویتی بر اساس بازخورد انسانی استفاده شده است. این بازخورد انسانی کمک می‌کند تا خطاهای احتمالی سیستم برطرف شود.

هوش مصنوعی ChatGPT
هوش مصنوعی ChatGPT

مزایا Chatgpt

یکی از نقاط قوت اصلی Chatgpt توانایی آن در ایجاد پاسخ‌های انسان مانند به ورودی‌های مختلف است. این عملکرد، Chatgpt را برای کمک به برنامه‌هایی مانند ربات‌های چت، دستیاران شخصی مجازی و عوامل مکالمه ایده‌آل می‌کند. به لطف قابلیتهای پیشرفته توسعه زبان، Chatgpt می‌تواند مکالمات شفاف و آموزنده‌ای را با کاربران در مورد موضوعات مختلف انجام دهد. برخی از مزایای دیگر Chatgpt در ادامه توضیح داده می‌شود.

پشتیبانی سریعتری دارد

Chatgpt پاسخ‌های سریع‌تر و قطعی‌تری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. کاربر از خدمات سریعتر سود می‌برد و این کار به طور کلی تجربه او را بهبود می‌بخشد و زمان انتظار را کوتاه می‌کند.

موجب کاهش هزینه منابع انسانی می‌شود

برای پاسخگویی به سوالات با هزینه زیاد، یک تیم فنی مورد نیاز است. این در حالی است که Chatgpt می‌تواند به طور همزمان چندین مکالمه انسانی را مدیریت کند، از نتایج آنها برای بهبود پاسخهای بعدی خود استفاده کند و نیاز به منابع انسانی را به شدت کاهش دهد.

استفاده از آن آسان است

در نهایت، استفاده از Chatgpt به شما این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به استخدام یک متخصص هوش مصنوعی یا ایجاد یک تیم فناوری کامل پیرامون این فناوری، به قابلیت‌های قدرتمند پردازش زبان طبیعی دسترسی داشته باشید. این پلتفرم به اندازه کافی شهودی است که هر کسی که با اصول برنامه نویسی آشنا است به سرعت آن را انتخاب می‌کند و آن را به یک انتخاب جذاب برای مشاغلی تبدیل می‌کند که به دنبال راه حل‌های مقرون به صرفه هستند، بدون اینکه نتایج کیفی را قربانی کنند.

معایب Chatgpt

Chatgpt بدون شک می‌تواند بهبود یابد، حتی اگر دستیابی به کمال تعامل در سطح انسانی برای رباتها غیرممکن به نظر برسد. تنها چیزی که برای بهبود کارایی Chatgpt لازم است چند تکنیک ساده است که ممکن است در هنگام ارائه نظرات از کاربران استفاده شود. برای مثال Chatgpt اغلب به دلیل گزینه‌های پاسخ محدود، نمی‌تواند به سؤالاتی که دارای بخش‌ها یا سؤالات متعددی هستند واکنش نشان دهد. به برخی از معایب دیگر ChatGPT در ادامه اشاره شده است.

احتمال جواب اشتباه وجود دارد

هر چه نباشد Chatgpt یک ابزار است و هر ابزاری دارای خطا است. اگر کاربر درخواستی را ارسال کند که ChatGPT در حال حاضر جواب آن را در پایگاه داده خود نداشته باشد، آن را به درستی پاسخ نمی‌دهد. برای مثال به دلیل هزینه بالای آموزش سوالات مرتبط با وقایع بعد از سال 2021 هنوز پاسخ مشخصی ندارند و بهتر است که از سرچ گوگل استفاده شود.

نیازمند داده است

Chatgpt در حوزه‌ها و زبان‌های مختلف ارائه می‌شود و بر همین اساس نیازمند حجم داده زیادی است. درک این نکته ضروری است که یک Chatgpt با طراحی و عملکرد برتر هزینه بیشتری در حوزه جمع آوری داده و آموزش مدل نیز خواهد داشت.

برای همه حوزه‌ها مناسب نیست

Chatgpt برای انواع برنامه‌ها و بخش‌ها مفید است، اما قادر به مدیریت همه آنها نیست. امروزه برخی از خدمات، مانند خدماتی که توسط بیمارستان ها، آتش نشانی‌ها و نیروهای پلیس ارائه می‌شود، نیاز به اقدام سریع دارند. در چنین شرایطی، استفاده از Chatgpt ریسکی است و بهتر است از این فناوری استفاده نشود.

نحوه استفاده از Chatgpt

حالا که با Chatgpt آشنا شده اید، احتمالا مشتاق برقراری ارتباط با این فناوری هوشمند هستید. برای استفاده از Chatgpt نیاز به نصب برنامه خاصی ندارید و تنها با استفاده از یک مرورگر وب می‌توانید از آن استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که هنگام عضویت در Open AI نمی‌توانید با آی پی (نشانی اینترنتی) ایران از این هوش مصنوعی استفاده کنید و باید آی پی خود را با کمک برنامه‌های تغییر دهنده آی پی یا همان vpnها تغییر دهید.

ثبت نام در Open AI

برای ثبت نام ابتدا وارد سایت Open AI شوید. در صفحه باز شده روی دکمه Sign Up بزنید.

هوش مصنوعی ChatGPT
هوش مصنوعی ChatGPT

با استفاده از حساب مایکروسافت یا جیمیل حساب ایجاد کنید. اگر به این دو دسترسی ندارید می‌توانید آدرس ایمیل خود را وارد کنید و روی Continue کلیک کنید.

هوش مصنوعی ChatGPT
هوش مصنوعی ChatGPT

در این بخش رمز عبور خود را وارد کنید و روی Continue بزنید. پسورد شما باید حداقل 8 کاراکتر داشته باشد و شامل حروف، اعداد و ترجیحا کاراکترهای خاص مانند @ یا $ باشد.

هوش مصنوعی ChatGPT
هوش مصنوعی ChatGPT

در این گام از ثبت نام در Open AI، صفحه زیر باز می‌شود و باید تایید کنید که ربات نیستید. روی Verify you are human کلیک کنید.

هوش مصنوعی ChatGPT
هوش مصنوعی ChatGPT

در گام بعد، صفحه Verify Your Email برای شما باز می‌شود و باید ایمیل خود را تایید کنید. برای این کار به پنل مدیریت ایمیل خود بروید و ایمیلی که از طرف Open AI ارسال شده است را باز کنید. سپس روی Verify Email Address بزنید.

هوش مصنوعی ChatGPT
هوش مصنوعی ChatGPT

پس از تایید حساب باید اطلاعات شخصی مانند نام و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید و روی Send Code Via SMS بزنید. همچنین می‌توانید انتخاب کنید کد تایید به حساب واتساپ شما ارسال شود. در این بخش باید بدانید که در حال حاضر  دسترسی Open AI برای شماره‌های کشور ایران از دسترس خارج شده است و باید از شماره‌ تلفنهای مجازی استفاده کنید. بعد از وارد کردن کد تایید، روی Next بزنید. مراحل به پایان رسید و با ورود به حساب خود می‌توانید از Chatgpt استفاده کنید.

آموزش کار با اکانت Chatgpt

کار با Chatgpt بسیار آسان و بی دردسر است. پس از ایجاد حساب Open AI می‌توانید به راحتی از ChatGPT استفاده کنید. کافی است وارد صفحه رسمی Chatgpt شوید، روی Login بزنید و حساب کاربری خود را باز کنید:

هوش مصنوعی ChatGPT
هوش مصنوعی ChatGPT

پس از ورود، در کادر جستجو، درخواست یا سوال خود را وارد کنید و روی آیکون ارسال بزنید:

هوش مصنوعی ChatGPT
هوش مصنوعی ChatGPT

در ادامه این ابزار هوش مصنوعی بهترین نتیجه مرتبط با پاسخ سوال را به شما نمایش می‌دهد. شما هر درخواست و یا سوالی که داشته باشید می‌توانید از هوش مصنوعی ChatGPT استفاده کنید.

آیا هوش مصنوعی Chatgpt رقیب گوگل خواهد بود؟

اولین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که Chatgpt یک مدل زبان است، در حالی که گوگل یک موتور جستجو است. تفاوت‌های زیادی بین Chatgpt و گوگل وجود دارد که در ادامه بیان شده است:

  • Chatgpt یک ربات چت است که پاسخ‌ها را به صورت متنی بیان می‌کند، اما گوگل یک موتور جستجوی هوش مصنوعی است که اطلاعات را با جزئیات با منابع و مثال‌های مختلف ارائه می‌دهد.
  • Chatgpt به دلیل ایجاد پاسخ‌های شبیه به انسان در زمینه خدمات مشتری شناخته شده است و گوگل نه تنها اطلاعات، بلکه تصاویر، برنامه‌ها و نرم‌افزارها و صنایعی مانند تجارت و مراقبت‌های بهداشتی و غیره را نیز ارائه می‌کند.
  • در حال حاضر Chatgpt خیلی قادر به ادغام با سایر برنامه‌ها یا نرم‌افزارها نیست، حتی اگر شرکت مادر مشابهی داشته باشند. در حالی که گوگل به دلیل ادغام آسان شناخته شده است. برای مثال: هوش مصنوعی گوگل را می‌توان با ایمیل گوگل ادغام کرد.

بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که Chatgpt معایبی دارد و بی نقص نیست. پرداختن به سوگیری اطلاعات، فقدان زمینه، درک ناکافی، اختلال در ارتباطات، وابستگی به داده‌ها و تولید زبان ناقص همگی در این ابزار امکان پذیر است. در حال حاضر، Chatgpt در حال تکامل است و تنها با گذشت زمان، به کمال خواهد رسید. از طرفی گوگل هم بیکار ننشسته و در حال توسعه ابزاری با نام Bard است. Bard از اطلاعات وب استفاده می‌کند تا پاسخ‌های تازه و باکیفیت ارائه کند و در نتیجه می‌تواند به سؤالات درباره رویدادهای اخیر هم پاسخ دهد؛ موضوعی که رقیبش یعنی Chatgpt فعلا با آن مشکل دارد.

تاثیر هوش مصنوعی Chatgpt بر بازار کار

علاوه بر صرفه جویی در زمان، از Chatgpt می‌توان برای تولید ایده و محتوا نیز استفاده کرد. با تقسیم جملات به قطعات کوچکتر و تجزیه و تحلیل هر مؤلفه به طور جداگانه، Chatgpt این قابلیت را دارد که با کمترین تلاش، محتوا در موضوعات مختلف ایجاد کند. این به ویژه برای پروژه‌های خلاقانه مانند نوشتن مقالات یا پست‌های وبلاگ مفید است، زیرا در صورت نیاز می‌تواند الهام بخش باشد. همچنین از Chatgpt می‌توان برای بهبود استراتژی سئو و بالا بردن رتبه‌بندی استفاده کرد. (یا برای تولید محتوای منبع معنادار و غنی، متا تگ‌ها و متن وب سایت بهینه و…)

Chatgpt همچنین با حذف فرآیندهای دستی خسته کننده، راهی عالی برای ساده کردن گردش کار شما ارائه می‌دهد.این ابزار با توانایی تجزیه و تحلیل سریع و دقیق داده‌های پیچیده، می‌تواند به خودکارسازی کارهای روزمره مانند ورود یا طبقه‌بندی داده‌ها کمک کند و وقت تیم را برای کارهای مهم‌تر آزاد کند. علاوه بر این، این فناوری را می‌توان با برنامه‌های کاربردی موجود مانند سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) یا سایر ابزارهای هوش تجاری ادغام کرد تا دستاوردهای بازدهی بیشتری را ارائه دهد.

با وجود مزایای آن، برخی از معایب احتمالی وجود دارد که باید در هنگام استفاده از این ابزار در نظر گرفت. یکی از نگرانی‌ها خطر سرقت ادبی به دلیل دشواری در ردیابی محتوای تولید شده است. علاوه بر این، مشکلات سازگاری می‌تواند بین سیستم‌عامل‌ها و دستگاه‌های خاصی به وجود بیاید. برای مثال فرآیند پرسش و پاسخ ممکن است که باعث شود تا هنگام اجرای برنامه‌های چت بات خطا یا تاخیر ایجاد شود. در نهایت، Chatgpt ممکن است با موضوعات پیچیده‌ای که نیاز به سطح تحلیل عمیق‌تری نسبت به آنچه مدل بر روی آن آموزش دیده است، دست و پنجه نرم کند.

آینده هوش مصنوعی

به لطف شرکتهایی مانند Open AI، برخی از پیشرفته‌ترین و با عملکردترین سیستم‌های هوش مصنوعی در جهان توسعه یافته‌اند. هوش مصنوعی یکی از به روزترین و پرسرعت‌ترین حوزه‌های حال حاضر است و آینده درخشانی دارد. حوزه‌های مهم هوش مصنوعی شامل موارد زیر است:

  • ماشین لرنینگ (Machine Learning)
  • یادگیری عمیق (Deep learning)
  • داده کاوی (Data Mining)
  • پردازش متن که Chatgpt در این حوزه قرار دارد.
  • پردازش تصویر و بینایی ماشین
  • پردازش صدا و صوت

کسانی که در حوزه هوش مصنوعی وارد می‌شوند با مسائل مختلفی سروکار دارند. انتخاب پایتون برای یک متخصص هوش مصنوعی مزایای زیادی دارد و با انتخاب این زبان، می‌توانید به جای وقت گذاشتن روی زبان برنامه نویسی، بیشتر روی الگوریتم‌ها و مسائل حوزه کاری خود تمرکز داشته باشید. اگر می‌خواهید با زمینه‌های دیگر هوش مصنوعی آشنا شوید می‌توانید مقاله هوش مصنوعی چیست را مطالعه کنید و یا به دوره آموزش علم داده یا آموزش ماشین لرنینگ مراجعه کنید.

جمع بندی

قدرت Chatgpt در تولید سریع و دقیق متن، آن را برای کسانی که به دنبال محتوا با حداقل تلاش هستند به یک انتخاب ایده آل تبدیل می‌کند. این فناوری برای بخش‌های خدمات مشتری که به پاسخ‌های سریع نیاز دارند، و همچنین هر سازمان یا کسب‌وکاری که به دنبال صرفه‌جویی در زمان در تولید محتوا هستند، عالی است. اما دقت کنید که در نهایت، تصمیم به استفاده از Chatgpt به نیازها و اهداف فردی شما بستگی دارد. اگر به نتایج سریع و در عین حال دقیق نیاز دارید، این ابزار ممکن است ایده آل باشد. اما اگر نیازهای شما پیچیده‌تر باشد، گزینه‌های دیگر ممکن است مناسب‌تر باشند. مهم این است که قبل از تصمیم گیری در مورد راه حل پردازش زبان طبیعی برای پروژه یا سازمان خود، مزایا و معایب را به دقت ارزیابی کنید. اگر درمورد Chatgpt sسوال یا تجربه‌ای دارید، حتما در بخش نظرات آن را با ما و سایر دوستان بایمن کالا به اشتراک بگذارید.