مقالات بایمن کالا
در نصب دوربین مدار بسته از چه کابلی استفاده کنیم ؟ – بخش دوم

در نصب دوربین مدار بسته از چه کابلی استفاده کنیم ؟ – بخش دوم

سیستم های دوربین مداربسته متشکل شده است از: دوربین مداربسته (دوربین شبکه , آنالوگ و یا دوربین های AHD )  , دستگاه ذخیره ساز دوربین مداربسته ( DVR یا NVR یا XVR ) , پاور و منبع تغزیه , فیش بی ان سی یا سوکت , هارد اینترنال , سوئیچ ( در سیستم های تحت شبکه و کابل ( کابل کواکسیال , کابل شبکه , کابل برق و یا فیبر نوری )

جهت نصب دوربین مداربسته به صورت استاندارد  اصولی رعایت اصول نصب هر قسمت اهمیت دارد. یکی از مهمترین و اساسی ترین بخش های یک سیستم دوربین مداربسته که باید با دقت و وسواس خاصی پیاده سازی شود زیر ساخت کابلی سیستم است. کابل کشی دوربین مداربسته در طول عمر و پایداری سیستم امنیتی بسیار حائز اهمیت است.

کابل کشی غیر استاندارد دوربین مداربسته علاوه بر ایجاد نویز, کاهش کیفیت تصویر و قطعی لحظه ای تصویر دوربین مداربسته می تواند باعث

کم شدن طول عمر کابل ها شود که در بلند مدت موجب وارد آمدن صدمات غیر قابل جبران به تمام سیستم دوربین مداربسته می گردد.

کلیات کابل کشی دوربین مداربسته
در مورد کابل کشی دوربین ها نکته اول آن است که شما از چه نوع دوربینی استفاده می کنید . دوربین های تحت شبکه IP Camera از کابل های شبکه با استاندارد UTP , SFTP , FTP و انواع CAT5 , CAT6 , CAT7 استفاده می کنند. سیستم های دوربین مداربسته AHD , HDcvi , HDtvi و آنالوگ نیز از کابل های کواکسیال RG59 , RG58 استفاده خواهند کرد.

کابل کشی شبکه برای دوربین مداربسته
کابل کشی شبکه عبارت است از نصب کابل شبکه بین دوربین مداربسته شبکه دستگاه NVR، تجهیزات شبکه و سوییچ ها و سایر موارد قرار گرفته در شبکه که دارای پورت شبکه می باشند. پایداری یک شبکه  در قدم اول وابسته به بستر غیر فعال (PASSIVE NETWORK ) شبکه می باشد. کابل کشی شبکه دارای استاندارد ها و قواعد مخصوص به خود می باشد که اثر خود را در سرعت ارتباط و طول عمر شبکه تا قطع کامل ارتباط به شدت نشان می دهد.
در ادامه نکات مهم در برپایی کابل کشی شبکه استاندارد آورده می شود تا با رعایت آنها از پایداری شبکه خود مطمئن شوید.

تهیه نقشه سیستم دوربین مداربسته
کابل کشی بدون نقشه مانند رانندگی بدون آدرس می باشد. ابتدا باید از محل بازدید و نیاز های کارفرما مشخص شود. جانمایی و زوایای دید دوربین مداربسته مشخص گردد. محل قرار گیری دستگاه رکوردر مکان یابی شود سپس مطابق با آن نقشه سیستم دوربین مداربسته کشیده شده و میزان و مسیر کابل ها معلوم گردد. سپس نقشه تهیه شده در اختیار نیروها قرار داده شود تا مطابق آن کابل کشی اجرا شود.

انتخاب مسیر کابل کشی
کابل کشی دوربین های مداربسته از هر مسیری امکان پذیر نیست و با توجه به موانع باید مسیری انتخاب گردد تا حداقل فاصله را از رک داشته و زیبایی کار رعایت گردد. در صورت کار در محیط های اداری , مسکونی و فروشگاهی زیبایی را در اولویت قرار دهید.
نکته فنی مهم در این انتخاب مسیر کابل کشی شبکه باید رعایت کنید این است که از عبور کنار کابل های برق و تجهیزات تولید کننده نویز و استابلایزر ها اجتناب کنید. این نویز سبب اختلال در انتقال اطلاعات و ایجاد پارازیت می گردد. حداقل فاصله کابل شبکه و کواکسیال از کابل برق 30 سانتیمتر می باشد. در صورت اجبار از عبور با فاصله کمتر از کابل های روکش دار FTP استفاده کنید و مسیر کابل را از انواع عایق دار انتخاب نمایید.

انتخاب برند کابل دوربین مداربسته
مارک های مختلفی از کابل را در بازار میتوان یافت. این کابل را میتوان به سه دسته تقسیم کرد.
کابل های شبکه و کواکسیال با برند های رده کیفی تولید متوسط
کابل های شبکه و کواکسیال با کیفیت که عموما اروپایی و آمریکایی می باشند.
کابل های فیک Fake یا کپی که در چین تولید شده و برند های صاحب نام روی آن درج میشود. پیشنهاد می گردد به هیچ عنوان سراغ این نوع کابل نروید چون از لحاظ مواد بکار رفته در کابل و نوع ساخت بسیار بی کیفیت بوده و افت سرعت و قطعی ارتباط را در پی خواهد داشت.
نکته دیگر اینکه سعی کنید کابل و کیستون و سایر موارد را از یک برند و یا به اصطلاح End to End از یک مارک انتخاب نمایید تا حداکثر هماهنگی بین آنها برقرار شود.
قبل از خرید کابل شبکه حتما یک تکه 90 متری را از فروشنده درخواست کرده و خودتان با تستر فلوک تست نمایید تا از کیفیت آن مطمئن شوید.

در مورد کابل کواکسیال نیز با باز کردن روکش کابل و حرارت دادن مغزی و شیلد از تمام مس بودن آن مطمئن شوید. کابل های کواکسیال ارزان قیمت عمدتا آلیاژ آلمینیوم هستند.

انتخاب نوع کابل دوربین مداربسته
کابل شبکه در مدل های مختلف با سرعت های مختلف و انواع روکش تولید می شود. با توجه به نیاز خود و بودجه کابل مورد نظر خود را انتخاب نمایید. در محیط های صنعتی و نویز پذیر از کابل های شبکه برند نوع SFTP استفاده کنید. برای محیط های داخلی UTP کفایت می کند. در مورد کابل کواکسیال نیز از RG59 با مقاومت 7 oHm تغریبا برای تمام محیط ها مناسب هستند.

بستر کابل کشی دوربین مداربسته
یکی از نکات مهم در کابل کشی این است که کابل دوربین مداربسته نباید در دسترس باشد و دیده شود. در دسترس بودن کابل سبب آسیب زدن به آن بصورت عمدی یا سهوی می گردد. بستری که برای کابل در نظر گرفته می شود شامل انواع مختلفی مانند ترانک و داکت، لوله های فلزی و فلکسی، سینی های فلزی و پلاستیکی و … می باشد.

با توجه به محل قرار گرفتن کابل یکی از موارد فوق را انتخاب می نماییم. مثلا روی دیوار های داخل اتاق ها از ترانک یا داکت با توجه به حفظ زیبایی استفاده شده و یا در سقف و کف و روی دیوار ها برای تعداد کم کابل از انواع لوله و برای حجم بیشتر از سینی استفاده می شود که انتخاب آن کاملا بستگی به نوع محیط دارد.
مورد دیگر دسترسی آسان و امکان تعویض و یا افزودن احتمالی نود شبکه و یا دوربین مداربسته می باشد. با دیدی به آینده بستر رو طوری انتخاب نمایید که امکان افزایش تعداد کابل را داشته باشد.
در صورت استفاده از کابل برق و شبکه در یک ترانک از جدا کننده استفاده نمایید. در صورت استفاده از لوله، لوله های جداگانه جهت برق و کابل شبکه در نظر بگیرید و بین انها فاصله بیندازید.

جهت بهبود بستر سینی های کابل قبل از کابل کشی دوربین مداربسته سینی ها را بوسیله کابل همبندی ارت به زمین متصل نمایید.

نحوه نصب کابل دوربین مداربسته
هنگام کابل کشی دقت نمایید تا چرخش کابل زاویه بیشتر از 90 درجه به کابل ندهید که موجب پارگی یا افت سرعت خواهد شد. همچنین مراقب له شدگی و پارگی و صدمات احتمالی به کابل شبکه باشید. استفاده از قطعات اتصال در صورت پارگی کابل توصیه نمی شود و ترجیحا کابل را تعویض نمایید.
کابل کشی نباید تحت فشار باشد و باید ازادانه بتوانند حرکت کنند. همانطور که ذکر شد کابل های دوربین مداربسته نباید دیده شوند. به همین منظور در صورت کابل کشی در مسیر هایی که از داکت خارج می شوند از باکس استفاده نمایید.

طول مجاز کابل دوربین مدابسته
در مورد استاندارد کاری دوربین ها این طول متفاوت است . برای دوربین های مداربسته AHD تا 200 متر مسافت , برای دوربین مداربسته HDcvi  و HDtvi تا طول 500 متر و طول مجاز قابل استفاده برای کابل شبکه 90 متر می باشد. به همین منظور در طراحی محل سوییچ ها و دستگاه رکوردر دوربین مداربسته باید ترجیحا مرکز در مرکرز پروژه قرار گیرد یا در جایی باشد که طول کابل از این مقدار بیشتر نگردد. در صورت طولانی بودن مسافت از دو یا چند سوئیچ یا دستگاه استفاده کرده و از آنها تا رک مرکزی کابل های ارتباطی بکشید.
از کشیدن زیاد کابل خودداری نمایید. این امر سبب تغییر نازک شدن سیم داخل کابل و یا نیم قطع شدن آن میگردد که به تبع افت سرعت , قطعی و نویز را در پی خواهد داشت.

لیبل گذاری کابل های دوربین مداربسته هنگام کابل کشی
تمامی کابلها باید در ابتدا و انتهای آن با استفاده از شماره، لیبل شیشه ای و یا پرینت لیبل شماره گذاری گردد تا پیدا کردن یک کابل به راحتی انجام پذیرد. در جاهایی که حجم بالایی از کابل از کنار هم عبور می کنند در فواصل مختلف روی کابل نیز شماره گذاری می شود. شماره گذاری کابل شبکه دارای فرمت مخصوصی می باشد که نشان دهنده نود، شماره پورت پچ پنل، شماره رک، شماره اتاق و موارد مشابه است که پیدا کردن آن را برای نصاب دوربین مداربسته سا کارشناس فنی بسیار سهل و آسان می نماید.

کابل کشی دوربین مداربسته دیتا سنتر و اتاق سرور

کابل کشی در دیتا سنتر بسته به ابعاد مرکز از دو مسیر انجام می گردد. از زیر کف کاذب یا از روی لدر و بالا. با توجه به حجم بالای کابل در طول مسیر کابل شماره گذاری می شود. کابل ها نباید دارای پیچیدگی به هم باشد و به اصطلاح می بایست شانه شوند. هر دوازده کابل های دوربین مداربسته و شبکه به هم بسته شده و از یک طرف رک به سمت پچ پنل مربوط به خود کشیده می شود. تمامی موارد مربوط به استاندارد کابل کشی که در بالا ذکر شد با دقت بسیار بیشتری در اتاق سرور رعایت می گردد.

در نصب دوربین مدار بسته از چه کابلی استفاده کنیم ؟ – بخش دوم

در ادامه مطلب قبلی به توضیح نحوه انتخاب کابل مناسب در نصب دوربین مدار بسته می پردازیم. اگر چه دامنه استفاده از این کابل های به اندازه استفاده از دوربین ها نیست و هنوز هم دامنه  ان ها در انتخاب کابل مناسب برای سی سی تی می وسیع است. انتخاب کابل مناسب برای دوربین مدار بسته می تواند به تولید تصویر ویدئویی واضح، مواد کم تر و قیمت پایین تر و نصب آسان دوربین مدار بسته در آینده شود. انتخاب کابل نادرست می تواند هزینه بر،  پرصدا و یا تصاویر تیره و از دست دادن زمان و سبب شرمندگی شود. در این جا ویژگی های رایج که شما باید در استفاده از کابل دستی برای دوربین مدار بسته در نظر بگیرید آمده است.

امنیت مداخله: کابل هم محوری خط انتقال نامتعادل است و در مقابل مداخله حساس است. تکنسین ها از قرار دادن آن در نزدیکی منابع صوتی مثل کابل شارژ پرهیز می کنند. جفت پیچیده بدن محافظ ( یو تی پی) و از همان خانواده جفت پیچیده فویل شده ( اف تی پی) و جفت پیچیده شده ( اس تی پی)، خطوط انتقال متعادلی را ایجاد می کند. این کابل ها به طور ذاتی در برابر مداخله امن هستند.

امنیت حلقه زمینی: کابل هم محوری دارای امنیت حلقه زمینی نیست و می تواند در تصویر تولید صدا می کند. یو تی پی با استفاده از انتقال دهنده و گیرنده منفعل به منفعل کمی بهتر است هر چند یو تی پی با انتقال دهنده و دریافت کنندهای منفعل به فعال در هرز مان قابلیت تولید انتقال  بی صدا دارد.

میزان جریان کم: جریان ها پایین تر از۱۰۰KHz  تنها موضوعی هستند که سبب مقاومت در کابل می شوند. رساناگر های ضخیم تر میزان جریان از دست دهندگی پایینی دارند و تصاویر با رسانایی مناسب تولید می کنند.  عملکرد کابل هم  محوری کمی بهتر از عملکرد از کابل یو تی  در تولید جریان کم است.

میزان جریان بالا: در جریان های بالاتر از ۱MHz   از دست دادن جریان در سیم های مسی با استفاده از پارازیت های  حامل و واسطه ای کاهش می یابد. این بخش های از دست رفته بسیار حیاتی هستند و عامل اصلی محدود کننده برای فواصلی که در تصویر به صورت جزئیات نامشخص و یا سیاه و سفید در ویدیو دوربین مدار بسته نشان داده می شوند، شده است. یک دریافت کننده خوب می تواند این جریانات را که در پاسخ به یک جریان یکنواخت است، ارتقاء دهد.  این نتیجه سبب انتقال بدون از دست رفتن می شود که جزئیات را هم منتقل می کند.

کابل پلنوم در مقابل کابل غیر پلنوم: کابل پلنوم  از تفلون ساخته شده است و در ساختمان ها در جایی که گاز سمی در طول آتش آزاد می شود می تواند وارد سیستم تصویه هوا شود، مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل مستقیم نصب شده درزیرزمین: این کابل باید در محیط هایی که می توانند در معرض رطوبت باشند، مورد استفاده قرار گیرد. این کابل در پوشش پولی اتیلن ( شبیه لوله های مخصوص آبیاری قطره ای) و پر شده با ژل درست شده است. هیچ وقت از کابل پوشیده با پی وی سی در این محیط ها در جایی که آب می تواند در پوشش نفوذ کند و ظرفیت افزایش یافته می تواند عملکرد جریانات بالا را خراب کند، استفاده نکنید.

برای نصب کننده های دوربین مدار بسته انواع  مختلفی از کابل ها  وجود دارد. در حالی که بعضی از انتخاب کابل ها کاملا غلط هستند ( اس تی پی ، کابل صافی است و نمی تواند نیاز های محیطی را برآورده کند)، انواع دیگر عملکرد بهتر و قیمیت مناسبی دارند. جهان به دلیل آن که راه حل های استاندارد یو تی پی بهبود های قابل توجهی را در هر دو پیشنهاد می کند سریعا در حال رسیدن به آن ها  هستند.

در نصب دوربین مدار بسته از چه کابلی استفاده کنیم ؟ – بخش دوم