مقالات بایمن کالا
کاهش نویز دیجیتال DNR چیست؟

کاهش نویز دیجیتال DNR چیست؟

DNR تکنیک ازبین بردن نویز تصویر از سیگنال با استفاده از فیلتر شانه ای (comb filter) است. DNR وضوح تصویر را افزایش و اندازه فایل تصویر را کاهش می دهد.

یک فیلتر دو بعدی میزان نویز موجود در تصویر دارای نور پایین را کاهش می دهد . این نوع فیلتر ، گاهی توسط حرکت های درون مسیر های کم نور مغشوش می شود.

اما فیلتر سه بعدی یک قدم جلوتر بوده و در هر دو نوع تصویر ساکن و یا متحرک ، میزان نویز را کاهش می دهد.

دوربين مداربسته امنيتیمفهوم نویز
برای درک درست مزایای قابلیت کاهش نویز دیجیتال (Digital Noise Reduction ) ابتدا باید مفهوم نویز را به درستی بدانیم. نویز به معنای هر گونه اختلال پیش بینی نشده در تصویر است که می تواند باعث بسته شدن ، تحریف ، تغییر و یا تداخل در سیگنال شود.

در پردازش سیگنال ، نویز عبارتست از هر گونه دیتای نا خواسته شده که به عنوان یک فعالیت پیش بینی نشده تولید شده وهیچ گاه برای انتقال سیگنال به کار گرفته نمی شود.

برای مثال ، شما در حال صحبت کردن با یکی از دوستانتان در یک رستوران شلوغ هستید. مکالمه میان شما یا پیامی را که شما می خواهید دوستتان بشنود، سیگنال است . هر گونه صدای دیگری که در رستوران می شنوید مثل : صدای موزیک یا مکالمات افراد دیگر که در اطرافتان شماست ، نویز می باشد.

همانگونه که مغز شما صداهای موجود در فضای اطرافتان را برای شنیدن مکالماتتان فیلتر می کند ،  DNR نیز دیتاهای ناخواسته را فیلتر کرده و هر گونه نقص در سیگنال تصویر را تصحیح می کند.

مزایای DNR

مزایای بسیار زیادی  در به کار گیری DNR وجود دارد  این مزایا شامل موارد زیر هستند:

۱.سیگنال واضح تر

۲.تصویر چشم نواز تر

۳.قابلیت تمایز حرکت واقعی و نویز تصویر

ابتدا DNR یک سیگنال واضحتر ،تا حدود ۷۰% ذخیره در فضای دیسک را ارائه می دهد، بنابراین شما امکان ذخیره سازی میزان بیشتری از تصویر را بر روی هارد خواهید داشت.

سپس دوربینهای مجهز به تکنولوژی DNR ، تصویر چشم نوازتری را ارائه داده و بدین ترتیب تشخیص ابهامات را آسان تر می کنند.

در آخر، تکنولوژی DNR ، تمایز میان حرکت درست و نویز تصویر را برای شما آسان تر کرده و به DVR این امکان را می دهد که در تشخیص حرکت-مخصوصا در شرایط نور کم ، موثر تر عمل کند.

DNR چگونه عمل می کند ؟

چیپ موجود در دوربین همواره در حال نویز برداری در تصویر ،مخصوصا در حالت نور کم است. تکنولوژی DNR برای جبران این وضعیت ، نقص های موجود در سیگنال تصویر را با استفاده از حذف در صد بالای نویز ها جبران می کند.

وقتی DVR یا کامپیوتر شما در حال پردازش دیتا های تصویر هستند، باید همه ی قسمتهای متحرک تصویر را فشرده کنند. هر چه میزان نویز در تصویر شما پایین تر باشد ، میزان دیتایی که DVR شما می تواند ذخیره کند کمتر خواهد بود و دستگاه شما حرکت های واقعی بیشتری را می تواند تشخیص دهد.

کاهش نویز دیجیتال DNR چیست؟