مقالات بایمن کالا
انواع مختلف دوربین‌ مدار بسته گنبدی

انواع مختلف دوربین‌ مدار بسته گنبدی

دوربین‌ مداربسته گنبدی انواع بسیاری دارند که باعث شده این دسته فوق‌العاده از دوربین‌ مداربسته امنیتی ویدئویی دیجیتال به وسيله‌اي همه کاره تبديل شوند. اساساً دوربین‌های امنیتی از سه دسته تشكيل مي‌شوند: ۱. دوربین‌ مداربسته جعبه‌اي، كه گونه اصلی دوربین‌ مدار بسته امنیتی محسوب شده و بسیار محبوب هستند؛ ۲. دوربین‌ دوربین‌ مداربسته فشنگي، كه به خاطر شكل ظاهريشان اين نام به آن‌ها اطلاق مي‌گردد، و ۳. دوربین‌ دوربین‌ مدار بسته گنبدي، كه اين دسته هم نام خود را از شكل‌شان مي‌گيرند.
به طور کلی، دسته  دوربین‌ مداربسته گنبدي، فارغ از نوع آن‌ها، همراه با پايه نصب‌شان عرضه می شوند یا خود دوربین به طور مستقيم به دیوار، سقف و یا هر سطح دیگر نصب مي‌شود.

چندین روش برای دسته بندی دوربین‌ مدار بسته گنبدی
اساساً اين نوع دسته‌بندي‌ها قراردادي هستند با اين حال، دوربين‌ها ويژگي‌هايي دارند كه باعث مي شوند بتوانيم آن‌ها در گروه‌هاي مختلف دسته بندي كنيم.
ابتدا مي‌توان دوربين‌ها را به دو دسته قابل استفاده در محیط‌هاي داخلی و خارجی تقسيم كرد. دوربین‌های گنبدي داخل سالني به نحوي ساخته مي شوند كه امكان قرار دادن آن‌ها به طور طولاني مدت در مكان‌هاي با شرايط هوايي خشن خارج از ساختمان وجود نداشته و تحمل شرايط گفته شده در ساختار آن‌ها وجود ندارد. دوربین‌های گنبدي مناسب فضای باز از سوی دیگر، چنان طراحی شده‌اند كه نسبت به شرايط آب و هوايي و در برابر دیگر عناصر طبیعی مانند گرد و غبار مقاومت كرده و اغلب داراي رتبه IP هستند.
رتبه یا کد IP مبتني بر استاندارد بین المللی شماره ۶۰۵۲۹ صادره از کمیسیون بین المللی لوازم الکترونیکی (IEC) است. بر اين اساس استاندارد فوق «يك سیستم طبقه بندی تدوين مي كند كه ميزان درجه حفاظت ارائه شده توسط یک محفظه را بيان مي‌دارد.» IEC 60529 «يك استاندارد براي محصول نيست» و الزامي براي محفظه تعيين نمي‌كند و فقط «درجه حفاظت ارائه شده» توسط آن را توصيف مي‌نمايد. رتبه IP که معمولا توسط دو رقم نشان داده شده و ممکن است یک حرف اختیاری اضافی هم داشته باشد.
بنابراين رتبه IP می‌توان طبقه‌بندی دقیق‌تري از درجه حفاظت ارائه شده توسط وسيله مورد نظر در برابر نفوذ ماده جامد یا مایع باشد. رتبه بندی معمولا به صورت “IP 65” یا “IP 65M” نشان داده مي شود. به طور کلی، هر چه عدد رتبه IP بالاتر باشد، کلاس حفاظتي كه دوربین ار عهده آن بر مي‌آيد بهتر است.
این اصطلاح می تواند در برخورد با دوربین‌ مدار بسته امنیتی گیج کننده باشد زيرا برخی از دوربین‌های امنیتی دیجیتال مبتني بر IP شبکه هستند و عبارت IP به اين دليل در نام آن ها به كار برده مي‌شود و اين مسئله هیچ ربطی به رتبه IP آن‌ها ندارد. یک دوربین شبکه IP برای بهره مندی از وضوح و تمایز، دوربیني است که می‌تواند برای انتقال سیگنال‌های ویدئویی خود بر روی شبکه یا اینترنت از پروتکل اینترنتي استفاده كند.
این ما را به نوع دیگری از دوربین گنبدي‌هاي يعني دوربين‌هاي IP (پروتکل اینترنت) مي‌رساند. این دوربین‌ها لزوماً به یک DVR متصل نمي‌شوند بلكه معمولاً به طور مستقیم به اینترنت وصل هستند و از آن به عنوان یک شبکه استفاده مي‌كنند. هنگامی که به دوربین‌های گنبدي IP به اینترنت متصل باشند، تصاوير آن را از هر نقطه‌اي از جهان كه یک اتصال پهنای باند اینترنت وجود داشته باشد مي‌تواند تحت نظارت قرار داد و این شامل گوشی‌های هوشمند نسل سوم و چهارم هم مي‌شود.
در مقابل، دوربین‌های غیر IP معمولي از طریق یک کابل اتصال مانند کابل انتقال کواکسیال RG59 به ضبط ویدئویی دیجیتال یا DVR متصل مي‌شوند. این دوربین‌ها مستقیماً به اینترنت وصل نمي‌شوند اگر چه DVR‌هاي آن‌ها مي‌توانند به اينترنت وصل شوند.
نوع دیگري از دوربین‌های گنبدي شامل دوربین‌های گنبدي (IR) مادون قرمز است. این دوربین به طور معمول آرایه‌ای از اشعه مادون قرمز IR و یا LED‌هايي دارند كه به آن‌ها امكان می دهد در تاریکی کامل «ببينند». LED‌ها معمولاً به منزله سیلابي از نور برای سنسور داخل دوربین عمل مي‌كنند با این حال، چشم انسان قادر به تشخیص آن‌ها نیست؛ امواج «نور» مادون قرمز به طور کامل براي ما نامرئی هستند.
در ادامه معرفي انواع دوربین‌های گنبدي، نوع ديگري از اين دوربین وجود دارد كه با عنوان Pan-Tilt-Zoom و یا دوربین‌های PTZ شناخته مي شوند. این دوربین می تواند حرکت چپ یا راست، بالا یا پایین، و بزرگنمایی یا کوچک‌نمایی داشته باشند. یک دوربین PTZ اغلب می‌تواند كار دو، سه یا بیشتر از سه دوربین‌ ثابت را انجام دهد. این دوربین‌ها اغلب داراي ویژگی به نام ردیابی خودکار شیء هستند. آنها می توانند حرکت را تشخیص داده و به محض شناسایی، بر روی جسم مورد نظر زوم كرده و آن را دنبال کنند. مثال خوب از این دوربين‌‌ها دوربين PTZ با امكان ردیابی شیء است كه در پارکینگ نصب مي‌شوند. این دوربين‌ها مي‌تواند افراد یا اتومبیل‌ها را به محض ورود يا در آستانه ترك محوطه پارکینگ شناسايي كرده و روي چهره يا پلاك آن‌ها زون كنند.
در نهایت، یک دسته بندي ديكر براي طبقه بندی انواع دوربین‌های گنبدي وجود دارد. این دوربین‌ها دوربین‌های امنیتی گنبدي ضد تخريب هستند. از آنجا که بسیاری از موقعیت‌هایی که تخريب در آن اتفاق مي‌افتد نياز به دوربين‌هايي دارد كه بايد در فاصله‌اي نزديك از هدف نصب شوند، احتمال ايجاد خسارت به دوربين يا سوء استفاده از آن همواره وجود دارد. این دوربین‌ها معمولاً بدنه‌اي سخت و پنجره‌هاي Lexan دارند كه باعث مي شود در برابر تخريب از خود مقاومت نشان دهند

انواع مختلف دوربین‌ مدار بسته گنبدی